Επικαιρότητα
Άρθρογραφία
Ψυχαγωγία

ΒΟΑΚ: Ώρα προσφορών για ένα project εθνικού επιπέδου

Πώς επηρεάζει ο παράγοντας εκλογές

Οι δύο μεγαλύτεροι εν εξελίξει διαγωνισμοί υποδομών της χώρας έφτασαν στο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την υποβολή των προσφορών. Τόσο για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Χερσόνησος, όσο και για τη νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού, οι μεγάλοι όμιλοι προετοιμάζονται πυρετωδώς για να είναι έτοιμοι στο “προσκλητήριο” του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΤΑΙΠΕΔ.

Αν δεν έχουμε εκπλήξεις, στις 31 Μαρτίου θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το έργο παραχώρησης του τμήματος του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι την Χερσόνησο που έχει προϋπολογισμό κοντά στα 1,1 δισ. ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση αν δεν έχουμε μετάθεσει, σύμφωνα και με όλα τα δεδομένα ίσως οι προσφορές να προλάβουν την διενέργεια των εθνικών εκλογών, έστω και οριακά. Σε άλλη περίπτωση θα χρειαστεί να δοθεί παράταση σε χρόνο μετά τις εκλογές.

Οι δύο μεγαλύτεροι εν εξελίξει διαγωνισμοί υποδομών της χώρας έφτασαν στο ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την υποβολή των προσφορών. Τόσο για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Χερσόνησος, όσο και για τη νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού, οι μεγάλοι όμιλοι προετοιμάζονται πυρετωδώς για να είναι έτοιμοι στο “προσκλητήριο” του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΤΑΙΠΕΔ.

Αν δεν έχουμε εκπλήξεις, στις 31 Μαρτίου θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το έργο παραχώρησης του τμήματος του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι την Χερσόνησο που έχει προϋπολογισμό κοντά στα 1,1 δισ. ευρώ. Σε αυτή την περίπτωση αν δεν έχουμε μετάθεσει, σύμφωνα και με όλα τα δεδομένα ίσως οι προσφορές να προλάβουν την διενέργεια των εθνικών εκλογών, έστω και οριακά. Σε άλλη περίπτωση θα χρειαστεί να δοθεί παράταση σε χρόνο μετά τις εκλογές.

Στο υπουργείο Υποδομών δουλεύουν εντατικά για αυτό το στόχο και το μόνο που απομένει είναι η έγκριση από το ΥΠΕΝ της περιβαλλοντικής μελέτης. Ακόμα και αυτό δεν αποτελεί εμπόδιο καθώς το συγκεκριμένο τμήμα “πατάει” σε υφιστάμενο οδικό άξονα, οπότε η διαδικασία των προσφορών μπορεί να προχωρήσει κανονικά.

Αναφορικά με την χρηματοδότηση, όσον αφορά στην χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, αυτή θα καλυφθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Άλλωστε στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουν εγγραφεί συνολικά 427 εκατ. ευρώ, ποσό που θα δοθεί και για τρία τμήματα, δηλαδή και το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη (πού είναι ΣΔΙΤ) και το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (το δημόσιο έργο του ΒΟΑΚ).

Οι συμμαχίες που έχουν προκύψει σε επίπεδο εκδήλωσης ενδιαφεροντος και που έχουν συμμετάσχει στην Β`φάση του διαγωνισμού (ο οποίος ξεκίνησε ήδη από το 2018) είναι: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, 2.ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 3.ΑΒΑΞ, 4.VINCI, 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-INTERTOLL.

Πώς «κουμπώνει» με λιμένα Σούδας και αεροδρόμιο Χανίων

Νέες ενέργειες προς την κατεύθυνση της ωρίμανσης, και σε βάθος χρόνου υλοποίησης, του έργου της οδικής Σύνδεσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης με το Λιμένα Σούδας και τον Αερολιμένα Χανίων «Ιωάννης Δασκαλογιάννης», προωθεί το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Αυτή τη φορά μέσω της αναζήτησης εξειδικευμένων υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για τη την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (Δ13) στην εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών, μελετών ανάλυσης κόστους οφέλους και μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, εκτιμώμενου κόστους 50 εκατ. ευρώ.
 

Το έργο και το θέμα μελετών – χάραξης

Το μήκος του έργου είναι περίπου 17 χλμ., έχουν ήδη γίνει κάποιες άλλες προπαρασκευαστικές ενέργειες (με συμβούλους κ.α.), ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι υπήρχαν δημοσιεύματα τοπικού τύπου για ανοιχτά ζητήματα σχετικά με την χάραξη του «δρόμου» και για νέες μελέτες επ’ αυτής (οι παλιές φέρονταν να περνούσαν από κατοικημένες περιοχές), τις περιοχές που θα «περνάει» ή παρακάμπτει, τη γειτνίαση με στρατιωτικές υποδομές - εγκαταστάσεις, αλλά και τη χρηματοδότησή του (π.χ. θα «κουμπώσει» με τον ΒΟΑΚ ή θα αναζητηθούν άλλες πηγές) κ.α.
Από το υπουργείο σημείωναν, στα τέλη του 2022 (ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καράγιαννης επισκέφτηκε την περιοχή), ότι τους προσεχείς μήνες (τρίμηνο – τετράμηνο 2023) θα σταλεί το project (η μελέτη) για περιβαλλοντική αδειοδότηση, πως έχουν γίνει καλές μελέτες με τη χάραξη, ενώ η κυβέρνηση είναι σε αγαστή συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό (αναγκαία προϋπόθεση είναι και η συμφωνία του Π.Ν. και η αδειοδότηση των υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας καθώς ακούγεται ότι η νέα χάραξη πλησιάζει στα όρια της Ναυτικής περιοχής, του Ναυστάθμου - Αμερικανικής βάσης). Μια νέα μελέτη που δεν επηρεάζει το ανθρωπογενές περιβάλλον, τον πυκνοκατοικημένο χαρακτήρα της περιοχής και το ιδιαίτερο ανάγλυφο. Στην πορεία θα φανεί πως θα προχωρήσει το έργο και σε ποιον χρονικό ορίζοντα.

Πρόκειται για έργο το οποίο αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες σύνδεσης του Αερολιμένα Χανίων ενώ η νέα οδός εκτός από την προφανή εξυπηρέτηση του αερολιμένα, θα συμβάλει και στην βελτιστοποίηση της διακίνησης επιβατών, αφού το νέο οδικό τμήμα θα παραλαμβάνει κυκλοφοριακούς φόρτους από την μετακίνηση προσώπων και αγαθών μεταξύ Χανίων, Σούδας και Ακρωτηρίου καθώς και της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου. Το έργο θεωρείται από το αρμόδιο υπουργείο ως μεγάλης σημασίας για την Κρήτη καθώς θα μπορέσει να υπάρξει άνετη, γρήγορη και ασφαλής σύνδεσης του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου του νησιού με τον νέο αυτοκινητόδρομο. Παράλληλα σε εξέλιξη είναι και διεργασίες για την κατασκευή συνδετήριου άξονα που θα συνδέει και το νέο αεροδρόμιο Καστελίου (Ηράκλειο) με το ΒΟΑΚ. Το έργο θα έχει και το ρόλο του «αποσυμπιεστή» καθώς δεν θα χρειάζεται η διέλευση των οχημάτων μέσω της πόλης των Χανίων για την πρόσβαση στον ΒΟΑΚ.

Project εθνικού επιπέδου

Όπως από πέρυσι έχει αναφέρει το insider.gr το project, εδώ και καιρό, με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχει χαρακτηριστεί ως έργο «Εθνικού επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού». Πάντως, αν και έχουν κυκλοφορήσει κάποια σενάρια για το κόστος του έργου (π.χ. περί τα 50 εκατ. ευρώ), να σημειωθεί ότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες σαφείς πληροφορίες για τον προϋπολογισμό ή την πηγή χρηματοδότησης.

Έτσι κι αλλιώς στην Κρήτη πραγματοποιούνται μεγάλα έργα υποδομών σε όλα τα μέτωπα (οδικά, αεροδρόμια, ενέργεια κ.α.) τα οποία θα έχουν αντίκτυπο και σε άλλους τομείς (τουρισμό, μεταφορά προϊόντων κ.λπ.). Κατά συνέπεια, στο υπουργείο θέλουν να προχωρήσουν διαδικασίες ώστε σε βάθος χρόνου ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, στον οποίο εργασίες και διαγωνισμοί για διάφορα τμήματα προχωρούν, να «κουμπώσει» με δύο βασικές υποδομές, με το λιμάνι της Σούδας που έχει και ευρύτερο γεωπολιτικό ενδιαφέρον και τον αερολιμένα Χανίων που επίσης εκσυγχρονίζεται.

Πηγή: ypodomes.com - insider.gr