Επικαιρότητα
Άρθρογραφία
Ψυχαγωγία

Ν. Ανδρουλάκης για ελληνοτουρκικά, πρόωρες εκλογές και πανδημία

Νίκος Ανδρουλάκης στο ieidiseis.gr: Η δημόσια συμπεριφορά εκπροσώπων του πολιτικού κόσμου υπονόμευσε τα μέτρα κατά της πανδημίας

Την ενσωμάτωση αυτόματων κυρώσεων κατά της Τουρκίας μέσω της Τελωνειακής της ένωσης με τη ΕΕ, προκρίνει ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ανδρουλάκης ως μέσο χαλιναγώγησης της τακτικής Ερντογάν στην Ανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα, ασκεί κριτική στη διαχρονική αδράνεια της Νέας Δημοκρατίας, που άφησε ανεκμετάλλευτο και εις βάρος των συμφερόντων της χώρας μας το πλαίσιο της Συμφωνίας στο Ελσίνκι. Το πλαίσιο που είχαν προετοιμάσει οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ανάγκαζε την Τουρκία να δεχθεί την παραπομπή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης υπό την ατζέντα του καθορισμού της υφαλοκρηπίδας.

Σχολιάζοντας την εισροή κονδυλίων απο την ΕΕ στη χώρα μας, ο κ. Ανδρουλάκης υπογραμμίζει την αναγκαιότητα ύπαρξης ολοκληρωμένου σχεδίου από την Κυβέρνηση για τη διαχείριση των 72 δισ. ευρώ του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2021-2027 και του Ταμείου Ανάκαμψης. «Πρακτικές αδιαφάνειας και προχειρότητες όπως είδαμε στο πρόσφατο παρελθόν με τα voucher για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τη χρηματοδότηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης χωρίς κανένα κριτήριο είναι απαράδεκτες» τόνισε ο Ευρωβουλευτής. Επιπλέον, συλλογιζόμενος τι θα σήμαινε σήμερα πιθανή προσφυγή σε πρόωρες εκλογές, ο κ. Ανδρουλάκης χαρακτήρισε αυτό το ενδεχόμενο «δείγμα ακραίου οπορτουνισμού», τονίζοντας ότι εν μέσω της πανδημίας, παγκοσμίως, δεν διεξάγονται έκτακτες εκλογές παρά μόνο προγραμματισμένες, ενώ «η κυβέρνηση έχει μία σαφή κοινοβουλευτική πλειοψηφία 158 βουλευτών για να κυβερνήσει και να κριθεί στη συνέχεια».

Αναφορικά με την διαχείριση της υγειονομικής κρίσης από την Κυβέρνηση, ο ευρωβουλευτής επεσήμανε τις κυβερνητικές ευθύνες για την ευρύτερη χαλαρότητα που παρατηρήθηκε. «Μέλη της κυβέρνησης, αλλά και στελέχη προερχόμενοι από το χώρο της αυτοδιοίκησης, ακόμα και της αντιπολίτευσης, με τη δημόσια συμπεριφορά τους υπονόμευσαν τα μέτρα, καλλιεργώντας την αντίληψη ότι ξεπεράσαμε τον κίνδυνο,» τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης. Ακόμη, κατέστησε σαφές ότι οι αποφάσεις που εξαγγέλλονται πρέπει να είναι «ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες από όλους, ώστε να αποφύγουμε ένα νέο lockdown και να διασφαλίζουμε την υγεία των πολιτών,» υπογραμμίζοντας την ανάγκη ελέγχου της εφαρμογής των μέτρων έναντι αυτών που «βάζουν σε κίνδυνο την δημόσια υγεία κερδοσκοπώντας παράλληλα εις βάρος των επιχειρήσεων που τηρούν τα απαιτούμενα».

1. Πού εκτιμάτε ότι το πάει η Τουρκία κ. Ανδρουλάκη; Τι επιδιώκει σε σχέση με την Ελλάδα; Και τι πιθανότητες δίνετε σε ένα θερμό επεισόδιο;

Η Τουρκία και προσωπικά ο ίδιος ο κ. Ερντογάν έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια ανατροπής των δεδομένων που δημιούργησε η Συνθήκη της Λωζάνης, σχεδόν 100 χρόνια μετά την υπογραφή της. Το βλέπουμε με την εισβολή του στη Συρία και το Ιράκ, την εμπλοκή του στη Λιβύη και το Τουρκολιβυκό Μνημόνιο Συνεργασίας, το βλέπουμε με την Αγία Σοφία αλλά και με τις προκλητικές ενέργειες εις βάρος της Ελλάδας και της Κύπρου. Με τις προκλητικές του ενέργειες στο Αιγαίο και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο ο κ. Ερντογάν προσπαθεί να δημιουργήσει τετελεσμένα. Δεν πρέπει να τον αφήσουμε να πετύχει τον στόχο του, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.

2. Και η Ελλάδα; Πολλοί θεωρούν ότι θα αναγκαστούμε κάτω από την πίεση του διεθνούς παράγοντα να μπούμε σε ένα διάλογο, που θα ξεπερνάει τις έως τώρα πάγιες θέσεις μας…

Για να υπάρξει διάλογος θα πρέπει να υπάρχει και ένα κοινά αποδεκτό πλαίσιο. Ως χώρα, τη μόνη διαφορά που αναγνωρίζουμε είναι ο καθορισμός της υφαλοκρηπίδας. Στο παρελθόν, οι προηγούμενες Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, είχαν διαμορφώσει το διεθνές πλαίσιο με τη Συμφωνία στο Ελσίνκι, ώστε να αναγκάσουμε την Τουρκία να δεχθεί την παραπομπή του συγκεκριμένου ζητήματος στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Δυστυχώς, όμως, η μετέπειτα κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε να αφήσει το χρόνο να περνάει και να μην χρησιμοποιήσει τη δυνατότητα που της είχαμε δώσει. Όμως, όπως δυστυχώς απέδειξε η πραγματικότητα, ο χρόνος κυλούσε προς το συμφέρον της Τουρκίας και όχι προς το δικό μας. Η Τουρκία δεν θέλει έναν πραγματικό διάλογο, αλλά επιδιώκει να υπάρχει μία γενικότερη μόχλευση στην περιοχή. Από την μία ο κ. Ερντογάν «παγώνει» για έναν μήνα τις εξορύξεις στο Καστελόριζο ως βήμα καλής θέλησης και λίγες ημέρες μετά δημοσιεύει νέα NAVTEX για παράνομες δραστηριότητες στην Κυπριακή ΑΟΖ. Δεν μπορούμε να βλέπουμε τα πράγματα αυτά ως ανεξάρτητα το ένα από το άλλο.  Τα θέματα που προκύπτουν είναι αλληλένδετα και αφορούν δύο κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία απειλούνται από μία υπό ένταξη χώρα. Χρειάζεται μία συνολική αντιμετώπιση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Το μόνο που μπορεί να πιέσει ουσιαστικά την Τουρκία είναι η οικονομία της η οποία ήδη βρίσκεται σε βαθειά κρίση και εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το εμπόριο με την Ευρώπη. Η Ένωση λοιπόν, έχει αν θέλει, τα εργαλεία για να αναγκάσει την Τουρκία να σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο, είτε μέσω της αναβάθμισης της Τελωνειακής Ένωσης όπου θα προβλέπονται αυτόματες κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης ανθρώπινων δικαιωμάτων ή κυριαρχικών δικαιωμάτων Κρατών Μελών, είτε με την απειλή του ξαφνικού θανάτου της παρούσας συμφωνίας.

3. Πώς, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να αξιοποιηθεί το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης από τη χώρα; Και επειδή η διάρκεια της απορρόφησης των χρημάτων  ξεπερνά τη θητεία της παρούσης κυβέρνησης, εκτιμάτε ότι η αντιπολίτευση θα πρέπει να έχει λόγο στη διαμόρφωση των αποφάσεων που θα ληφθούν;

Η χώρα μας, καθώς η οικονομία της βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στον τουρισμό που είναι ο μεγάλος χαμένος της πανδημίας, θα λάβει 32 δις ευρώ από το Ταμείο Ανασυγκρότησης, εκ των οποίων τα 19.5 δις επιχορηγήσεις. Συνολικά, την περίοδο 2021-2027, θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία περίπου 72 δις από τον κοινοτικό προϋπολογισμό και το Ταμείο Ανασυγκρότησης, με πάνω από τα μισά να πρέπει να έχουν δεσμευθεί για δράσεις μέχρι το 2023. Οι χρηματοδοτήσεις αυτές είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για να μπορέσει η χώρα μας όχι μόνο να αντιμετωπίσει τις αρνητικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της πανδημίας, αλλά να προχωρήσει και στις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις που θα κάνουν την οικονομία μας πιο ανθεκτική σε κρίσεις και θα κινούνται στην κατεύθυνση του πράσινου μετασχηματισμού και της ψηφοποίησης. Για αυτό το λόγο απαιτείται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάταξη της οικονομίας με τη μεγαλύτερη δυνατή πολιτική συναίνεση.  Ιδιαίτερη σημασία πρέπει, επίσης, να δοθεί και στην ενίσχυση όσων επλήγησαν από την πανδημία, ιδιαίτερα των ανέργων, των εποχικών εργαζομένων στον τομέα του τουρισμού και της εστίασης που είδαν είτε να χάνουν το εισόδημά τους είτε να μειώνεται αισθητά, των ελεύθερων επαγγελματιών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μόνο από το SURE, η χώρα μας δικαιούται πάνω από 2 δις ευρώ για τη λήψη άμεσων μέτρων στήριξης των εργαζομένων και των ανέργων της και μάλιστα το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει και αναδρομική ισχύ. Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη διαχείρισης, όμως σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, πρέπει να υπάρξει συνεργασία και διάλογος. Πρακτικές αδιαφάνειας και προχειρότητες όπως είδαμε στο πρόσφατο παρελθόν με τα voucher για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τη χρηματοδότηση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης χωρίς κανένα κριτήριο είναι απαράδεκτες, περιφρονούν τις αγωνίες του Ελληνικού λαού σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία και δεν επιτρέπεται να επαναληφθούν.

4. Όλα δείχνουν πως πρόωρες εκλογές δεν θα έχουμε το προσεχές φθινόπωρο. Εκτιμάτε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα εξαντλήσει την τετραετία;

Δυστυχώς, είναι αρκετά σπάνιο φαινόμενο στην πολιτική ιστορία της χώρας μας η ολοκλήρωση της θητείας μίας κυβέρνησης. Όμως, θα ήταν δείγμα ακραίου οπορτουνισμού να προκηρυχθούν έκτακτες εκλογές εν μέσω αυτής της παγκόσμιας υγειονομικής περιπέτειας. Το τελευταίο διάστημα σε όλο τον κόσμο δεν διεξάγονται έκτακτες εκλογές παρά μόνο προγραμματισμένες. Η κυβέρνηση έχει μία σαφή κοινοβουλευτική πλειοψηφία 158 βουλευτών για  να κυβερνήσει και να κριθεί στη συνέχεια για το έργο της. Η διεξαγωγή πρόωρων εκλογών υπό αυτές τις συνθήκες θα θέσει σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών, και παράλληλα θα μειώσει την δυνατότητα ενεργής συμμετοχής τους κατά την προεκλογική περίοδο. Εκλογές με μειωμένη δυνατότητα φυσικής παρουσίας θα ήταν ένα πλήγμα για την ποιότητα της δημοκρατίας μας. Αυτή τη στιγμή θα ήταν τουλάχιστον εθνικά και πολιτικά ανεύθυνη μία τέτοια απόφαση.

5. Το Κίνημα Αλλαγής, πάντως, δεν δείχνει –τουλάχιστον δημοσκοπικά- να καρπώνεται το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δείχνει στην παρούσα φάση, να έχει φθορά. Τι σας εμποδίζει; Τι δεν κάνετε σωστά;

 Η δημοσκοπική στασιμότητα  δεν μας χαροποιεί, ιδιαίτερα σε αυτή τη συγκυρία, καθώς από την μία έχουμε τις αποκαλύψεις για τις εξωθεσμικές δραστηριότητες στενών συνεργατών του πρώην πρωθυπουργού και τις απίστευτες προσπάθειες συγκάλυψης της τραγωδίας στο Μάτι και από την άλλη τον αδιαφανή τρόπο με τον οποίον η παρούσα κυβέρνηση μοίρασε 20 εκατομμύρια στα ΜΜΕ χωρίς κανένα κριτήριο. Η προσπάθεια ανάδειξής μας ως ισχυρή εναλλακτική για τους πολίτες, είναι συνεχής, απαιτεί χρόνο και χρειάζεται την ενίσχυση της δημόσιας παρουσίας μας για να αποδώσει καρπούς.

6. Αν συνεχιστεί όμως και το φθινόπωρο η κατάσταση, δεν θα έχετε πρόβλημα; Δεν θα δείχνει ότι δεν μπορείτε να αναστρέψετε την κατάσταση;

Όπως σας είπα και προηγουμένως, ο αγώνας αυτός δεν πρόκειται να κριθεί σε στενό χρονικό ορίζοντα αλλά είναι μαραθώνιος. Πρέπει να προσφέρουμε στους πολίτες μία ρεαλιστική εναλλακτική πρόταση διακυβέρνησης που θα απαντά στα καθημερινά τους προβλήματα, που θα σέβεται τους θεσμούς και τη δημοκρατία και θα διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα με αξιοκρατία και διαφάνεια. Να αποδείξουμε στην πράξη ότι μπορούμε να προσφέρουμε στη χώρα την αναπτυξιακή ώθηση που χρειάζεται.

7. Τις τελευταίες ημέρες βλέπουμε μία συνεχής αύξηση των κρουσμάτων πανελλαδικώς. Πρέπει να προετοιμαζόμαστε για επαναφορά των περιοριστικών μέτρων;  

Μπορεί το επίκεντρο του ιού να έχει φύγει από την Ευρώπη, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αποτελεί παρελθόν. Παγκοσμίως τα κρούσματα συνεχίζουν να αυξάνονται και υπάρχουν περιοχές που αναγκάζονται να επαναφέρουν περιοριστικά μέτρα. Η κυβέρνηση, όμως, ακολουθεί μία επικοινωνιακή τακτική μαύρου - άσπρου που βασίζεται στο θεώρημα ότι όταν τα επιδημιολογικά στοιχεία κινούνται σε θετικό πρόσημο,  αυτό συμβαίνει χάρη στις πρωτοβουλίες της, ενώ όταν αυξάνονται τα κρούσματα φταίνε οι πολίτες που δεν ακολουθούν τις οδηγίες. Αυτή δεν είναι σοβαρή αντιμετώπιση. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή γιατί μία αλληλουχία λάθος κινήσεων  μπορεί να καταστρέψει την σοβαρή  προσπάθεια των προηγούμενων μηνών. Δυστυχώς, το τελευταίο διάστημα υπήρξε μία ευρύτερη χαλαρότητα για την οποία έχει ευθύνη κυρίως η κυβέρνηση, καθώς μέλη της, αλλά και στελέχη προερχόμενοι από το χώρο της αυτοδιοίκησης, ακόμα και της αντιπολίτευσης, με τη δημόσια συμπεριφορά τους υπονόμευσαν τα μέτρα,  καλλιεργώντας την αντίληψη ότι ξεπεράσαμε τον κίνδυνο. Οι αποφάσεις που εξαγγέλλονται πρέπει να είναι ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες από όλους, ώστε να αποφύγουμε ένα νέο lockdown και να διασφαλίζουμε την υγεία των πολιτών. Φυσικά, δεν αρκεί μόνο η εξαγγελία μέτρων αλλά απαιτείται και ο έλεγχος της εφαρμογής τους από τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς, καθώς κάποιοι επιτήδειοι βάζουν σε κίνδυνο την δημόσια υγεία κερδοσκοπώντας παράλληλα εις βάρος των επιχειρήσεων που τηρούν τα απαιτούμενα.