Επικαιρότητα
Άρθρογραφία
Ψυχαγωγία

Στην ιερή πόλη των Βουδιστών, Κάντυ

Το μνημειακό κέντρο της πόλης αποτελεί το κλασσικό παράδειγμα της κατασκευής που συνδέει το Βασιλικό Παλάτι και το Ναό του Δοντιού

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Του Γιώργου Νικ. Σχορετσανίτη

Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μετά το Κολόμπο και βρίσκεται στο κέντρο της χώρας. Πρόκειται για την ιερή πόλη της Κάντυ, την τελευταία πρωτεύουσα της εποχής των αρχαίων βασιλιάδων της Σρι Λάνκα. Η πόλη βρίσκεται στη μέση αναρίθμητων λόφων στο ομώνυμο οροπέδιο, το οποίο είναι κυριολεκτικά μέσα σε καταπράσινα δέντρα και τροπικές φυτείες, κυρίως τσαγιού.

Η Κάντυ είναι τόσο διοικητική, όσο και θρησκευτική πόλη κι ακόμα η πρωτεύουσα της Κεντρικής Επαρχίας της Σρι Λάνκα. Όμως πάνω απ’ όλα είναι το σπίτι του Ναού του Ιερού Δοντιού του Βούδα (Sri Dalada Maligawa),ενός εκ των πλέον ιερών τόπων λατρείας στο βουδιστικό κόσμο. Έχει άλλωστε ανακηρυχτεί μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO, το 1988.

Η πόλη και η περιοχή, είναι γνωστό ότι είχε κατά καιρούς πολλά διαφορετικά ονόματα. Ωστόσο, το δημοφιλέστερο ιστορικό της όνομα είναι το Senkadagala ή Senkadagalapuraή Senkadagala Siriwardhana Maha Nuwaraή πιο σύντομα Maha Nuwara, που σημαίνει "η μεγάλη πόλη της Senkadagala της αυξανόμενης μεγαλοπρέπειας".

Αλλά και το Βασίλειο της Κάντυ είναι επίσης γνωστό με διάφορα ονόματα.  Το αγγλικό όνομα Kandy, που έχει τις ρίζες του  στην εποχή της αποικιοκρατίας, προέρχεται από μια αγγλική εκδοχή του σιναλέζικου Kanda Uda Rata που σημαίνει "η γη στο βουνό" ή Kanda Uda Rata Pas, δηλαδή "οι πέντε κομητείες ή χώρες στο βουνό". Οι Πορτογάλοι, πιο πρακτικοί μάλλον, τουλάχιστον εκείνη την εποχή, το μείωσαν σε Candea, χρησιμοποιώντας το όνομα τόσο για το βασίλειο όσο και την πρωτεύουσα.

Στα σιναλέζικα, η Kandy ονομάζεται Maha Nuvara, που σημαίνει μεγάλη πόλη ή πρωτεύουσα, αν και συχνά συντομεύεται σε Νουβάρα (Nuvara). Τα ιστορικά αρχεία δείχνουν ότι η Κάντυ (Kandy) ιδρύθηκε και καθιερώθηκε για πρώτη φορά ως πόλη από τον Vikramabahu III (1357-1374 μ.Χ.), ο οποίος ήταν ο μονάρχης του Βασιλείου της Gampola, κοντά στην περιοχή Watapuluwa, βόρεια της σημερινής πόλης και πήρε το όνομά Senkadagalapura.

Ο Sena Sammatha Wickramabahu (1473-1511) ήταν ο πρώτος βασιλιάς του Βασιλείου της Kandy,  κατευθείαν βασιλικός απόγονος, από τη γραμμή αίματος Kotte Royal και κυβέρνησε στην Kandy καθιστώντας την ημιανεξάρτητο βασίλειο, υπό το Βασίλειο όμως της Kotte και νέα πρωτεύουσα του Βασιλείου Kandyan. Τον Sena Sammatha Wickramabahu ακολούθησεο γιος του Jayaweera Astana (1511-1551) και στη συνέχεια ο Karaliyadde Bandara (1551-1581), τον οποίο διαδέχθηκε η κόρη του Dona Catherina της Kandy (1581-1581). Την τελευταία διαδέχθηκε ο Rajasinha Ι, ο οποίος όμως  προτίμησε να κυβερνήσει τη χώρα από το Βασίλειο της Sitawaka, στα δυτικά του νησιού.

Μια περίοδο αναταραχής για την εξουσία έληξε με την άνοδο στο θρόνο του Konappu Bandara που έγινε γνωστός ως Vimaladharmasuriya Ι. Αυτός έχοντας ασπασθεί το Βουδισμό, ισχυροποίησε την εξουσία του περισσότερο φέρνοντας το λείψανο του Δοντιού του Βούδα στην Κάντυ, από ένα μέρος που λεγόταν Delgamuwa.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Το 1592 η Κάντυ έγινε η πρωτεύουσα του τελευταίου εναπομείναντος ανεξάρτητου βασιλείου στο νησί, αφού οι παράκτιες περιοχές είχαν ήδη κατακτηθεί από τους ακάθεκτους, τότε, Πορτογάλους.

Αρκετές επιδρομές από τους Πορτογάλους και τους Ολλανδούς τον 16ο, 17ο και 18ο αιώνα και αργότερα από τους Βρεττανούς, κυρίως το 1803, απωθήθηκαν ικανοποιητικά. Το βασίλειο ανέχτηκε μια ολλανδική παρουσία στην ακτή της Σρι Λάνκα, αν και οι ύπουλες διαθέσεις, επιδιώξεις και επιθέσεις τους είχαν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται στον ορίζοντα.

Η πιο φιλόδοξη επιθετική ενέργεια από μεριάς του βασιλείου έγινε το 1761, όταν ο βασιλιάς Kirti SriRajasinha επιτέθηκε και κατέλαβε το μεγαλύτερο μέρος της ακτής, αφήνοντας μόνο την βαριά οχυρωμένη Νεγκόμπο, ανέπαφη. Όταν η Ολλανδική δύναμη επέστρεψε στο νησί για αντίποινα το 1763, ο Kirti Sri  Rajasinha εγκατέλειψε την ακτογραμμή και αποσύρθηκε στο εσωτερικό.

Το επόμενο έτος οι Ολλανδοί συνέχισαν την προέλαση μέσα στις ζούγκλες, αλλά οι ασθένειες, η υψηλή θερμοκρασία, η έλλειψη βοήθειας και προμηθειών και σκοπευτές του βασιλείου Kandyan που κρύβονταν στη ζούγκλα, προκάλεσαν μεγάλες απώλειες στον, απροετοίμαστο για τέτοιες κακουχίες, ολλανδικό στρατό.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Οι Ολλανδοί ξεκίνησαν με μια καλύτερα προετοιμασμένη και προσαρμοσμένη δύναμη στις ιδιοτροπίες της τροπικής περιοχής τον Ιανουάριο του 1765, αντικαθιστώντας τις κλασσικές ξιφολόγχες στα στρατεύματά τους με μαχαίρια και χρησιμοποιώντας πιο πρακτικές στολές και τακτικές που ταίριαζαν στους πολέμους μέσα σε ζούγκλα.

Οι Ολλανδοί αρχικά είχαν κάποιες επιτυχίες, κατέλαβαν την πρωτεύουσα η οποία  ερημώθηκε αφού οι κάτοικοι  αποσύρθηκαν στις ζούγκλες για μια ακόμη φορά, αρνούμενοι  να λάβουν μέρος  σε ανοιχτή αναμέτρηση. Σταδιακά όμως, οι Ολλανδοί άρχισαν και πάλι να υποφέρουν από τη συνεχή τριβή και τα καθημερινά προβλήματα με τους ντόπιους, ώσπου το 1766 υπεγράφη αναγκαστικά μια συνθήκη ειρήνης.

Οι Ολλανδοί έτσι διατήρησαν τον έλεγχο των παράκτιων περιοχών μέχρι το 1796, όταν τους κατέλαβε πια η Μεγάλη Βρετανία, ενώ οι Κάτω Χώρες βρέθηκαν υπό τον γαλλικό έλεγχο, στο πλαίσιο των Ναπολεόντειων πολέμων. Η βρεττανική κατοχή των περιοχών αυτών επισημοποιήθηκε με την Συνθήκη της Αμιένης το 1802. Το επόμενο έτος οι Βρεττανοί εισέβαλαν επίσης στην Κάντυ, σε αυτό που έγινε γνωστό ως ο  πρώτος πόλεμος της  Kandyan, αλλά απωθήθηκαν.

Ως πρωτεύουσα, η Κάντυ είχε γίνει το σπίτι, η έδρα για το λείψανο του Δοντιού του Βούδα που συμβόλιζε μια παράδοση αιώνων και ακόμα τη σύνδεση με τη μοναρχία, αφού ο προστάτης του λειψάνου ήταν και ο κυβερνήτης της γης αυτής. Έτσι, το Βασιλικό Παλάτι και ο Ναός του Δοντιού τοποθετήθηκαν πολύ κοντά το ένα στο άλλο. Η τελευταία δυναστεία της Κάντυ, ήταν οι Nayaks.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Η Κάντυ όμως, έμεινε ανεξάρτητη μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα. Στο δεύτερο πόλεμο της Kandyan, οι βρεττανοί ξεκίνησαν μια εισβολή που δεν συνάντησε καμία αντίσταση και έφτασε στην πόλη στις 10 Φεβρουαρίου 1815. Στις 2 Μαρτίου του 1815, μια συνθήκη γνωστή ως σύμβαση Kandyan, υπεγράφη μεταξύ των βρεττανών και των αριστοκρατών της Kandyan (Radalas).

Με τη συνθήκη αυτή, η Κάντυ  αναγνώριζε το βασιλιά της Αγγλίας ως Βασιλιά της κι έτσι μετατράπηκε πλέον και επισήμως σε βρετανικό προτεκτοράτο. Ο τελευταίος βασιλιάς του βασιλείου, Sri Vikrama Rajasinha, συνελήφθη και μεταφέρθηκε ως βασιλικός αιχμάλωτος από τους Βρεττανούς στο Vellore Fort στη νότια Ινδία, μαζί με όλους τους διεκδικητές του θρόνου, ενώ κάποια άλλα μέλη της οικογένειας, εξορίστηκαν.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Κατά τη διάρκεια της περιόδου της Αγγλοκρατίας στη Σρι Λάνκα, η ιστορία της πόλης και του αστικού τοπίου υπήρξαν μάρτυρες  ταχείας και δραστικής αλλαγής και ιδιαίτερα μετά την εξέγερση Uva, ουσιαστικά του τρίτου πολέμου της Kandyan.

Η πρώτη φορά που η Σρι Λάνκα έπεσε πλήρως στα χέρια των ξένων δυνάμεων ήταν με την υπογραφή της Σύμβασης Kandyan το 1815 στη Sri Dalada Maligawa. Ο βασιλιάς, Vikrama Rajasinha της Κάντυ, που είχε νότια ινδική καταγωγή, αντιμετώπιζε ισχυρή αντιπολίτευση από τις Σινχαλέζους οπλαρχηγούς οι οποίοι προσπαθούσαν να μειώσουν τη δύναμή του.

Έτσι οργανώθηκε ένα επιτυχημένο πραξικόπημα από τους Σινχαλέζους οπλαρχηγούς, κατά το οποίο οι προαναφερθέντες αποδεχόντουσαν το βρετανικό στέμμα ως νέο βασιλιά τους, γεγονός το οποίο έθεσε τέρμα στους μονάρχες της  Σρι Λάνκα οι οποίοι βρίσκονταν στο θρόνο για πάνω από 2500 χρόνια.

Η συνθήκη δεν υπεγράφη από τον έκπτωτο βασιλιά, αλλά από μέλη της αυλής του και από άλλους αξιωματούχους  του Βασιλείου Kandyan. Σύμφωνα με κάποιες μαρτυρίες της εποχής: "…Η ιστορία της βρεττανικής διακυβέρνησης της Κάντυ κατά τη διάρκεια της εξέγερσης είναι γεμάτη ντροπή… Μόλις και μετά βίας παρέμεινε ζωντανό ένα μέλος σε κάθε οικογένεια που εξηγέρθη… Εκείνοι που γλίτωσαν από το ξίφος και τα όπλα, αποδεκατίστηκαν από τη χολέρα, την ευλογιά και τις στερήσεις… Άλλοι έμειναν αδαείς και απαθείς. Οποιαδήποτε μεταγενέστερη αναπτυξιακή προσπάθειες της κυβέρνησης για πολλά χρόνια, ήταν μόνο προσπάθεια που ξεκινούσε και σταματούσε…"!

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Το 1848 με επικεφαλής τους Gongalegoda Banda και Puran Appu, έλαβε χώρα η γνωστή εξέγερση Ματάλε. Πριν από αυτή, για 32 ολόκληρα χρόνια η πόλη και η χώρα βρίσκονταν υπό βρεττανική κυριαρχία, κατά την οποία οι Βρεττανοί είχαν απαλλοτριώσει την αγροτική γη και είχαν οδηγήσει τους κατοίκους σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Οι χωρικοί της Kandyan αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον παραδοσιακό τρόπο ζωής τους και να γίνουν μισθωτοί κάτω από  αποτρόπαιες συνθήκες, στα δικά τους κτήματα και στις φυτείες που είχαν εισαχθεί.

Παρ’ όλες τις πιέσεις των βρεττανών, οι κάτοικοι αρνιόντουσαν προκλητικά, γεγονός που ανάγκασε τους Βρεττανούς να φέρουν εκατοντάδες χιλιάδες Ταμίλ από τη νότια Ινδία, με ότι συνεπαγόταν αυτό ιστορικά στη συνέχεια, ενέργεια, ηθελημένα ή όχι δεν έχει καμιά σημασία,  της οποίας οι παρενέργειες και επιπτώσεις φτάνουν μέχρι τις ημέρες μας!

Η εξέγερση άρχισε στις 26 του Ιούλη 1848 με επικεφαλής τον Gongalegoda Banda που στέφθηκε ως βασιλιάς, και τον Puran Appu ως πρωθυπουργός, και με κύριο στόχο τους να πάρουν πίσω την Κάντυ από τους Βρεττανούς. Η εξέγερση Ματάλε, ήταν ουσιαστικά εξέγερση αγροτών και απετέλεσε το πρώτο βήμα για τη μετάβαση από την κλασσική φεουδαρχική μορφή αντιαποικιακής εξέγερσης, στους σύγχρονους αγώνες ανεξαρτησίας.

Η δύναμη για πρώτη φορά πέρασε στα χέρια των απλών ανθρώπων ή έστω των μη αριστοκρατών. Το 1944, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η Διοίκηση της Νοτιοανατολικής Ασίας από τους συμμάχους μεταφέρθηκε στην Κάντυ, όπου παρέμεινε μέχρι το τέλος του πολέμου.

Η Κάντυ σήμερα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη του νησιού και η πρωτεύουσα της Κεντρικής Επαρχίας της σημερινής χώρας της Σρι Λάνκα. Η γεωγραφική της θέση την έχει καθιερώσει ως ένα σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο στο νησί, όπου μπορεί κάποιος να φτάσει με μεγάλους αυτοκινητόδρομους από  κάθε κατεύθυνση.

Η σιδηροδρομική γραμμή από το Κολόμπο, το μεγάλο λιμάνι στη δυτική ακτή, οδηγεί μέσω της Κάντυ στο πλέον απομακρυσμένο σημείο της Badulla, στα Κεντρικά Υψίπεδα.  Οι κύριοι επίσης δρόμοι Κολόμπο-Κάντυ και Κάντυ-Νουβάρα Ελίγια, είναι δύο από τους πιο γραφικούς δρόμους της Σρι Λάνκα. Ο πρώτος περνάει μέσα από φυτείες καουτσούκ και ορυζώνες, ενώ ο δεύτερος  διασχίζει ορυζώνες και ατελείωτες φυτείες τσαγιού.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Η ιερή πόλη της Kandy βρίσκεται σε υψόμετρο 465 μέτρα (1.526 πόδια) πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Οι πινακίδες των δρόμων αρέσκονται, όχι μόνο εδώ, αλλά σε ολόκληρη τη χώρα, να αναφέρονται σε αυτό το στοιχείο του υψομέτρου κάθε περιοχής.  Η σημερινή της ανάπτυξη και οργάνωση της πόλης βασικά έγινε γύρω από δύο κεντρικούς χώρους, το χώρο των κεντρικών διοικητικών κτιρίων της παλιάς πρωτεύουσας και της τετράγωνης τεχνητής λίμνης, στα οποία όμως κάποιος θα μπορούσε να προσθέσει και το δημόσιο κήπο.

Στη βόρεια όχθη της λίμνης, η οποία περικλείεται από ένα στηθαίο από λευκή πέτρα που χρονολογείται στις αρχές του 19ου αιώνα, βρίσκονται τα επίσημα θρησκευτικά μνημεία της πόλης, όπως το Βασιλικό Παλάτι και ο Ναός του Δοντιού του Βούδα, που είναι γνωστός ως Dalada Maligawa.

Ο τελευταίος ανακατασκευάστηκε τον 18ο αιώνα και είναι χτισμένος πάνω σε μια βάση από γρανίτη εμπνευσμένη  από τους ναούς της πρώην πρωτεύουσας της Σρι Λάνκα, Ανουρανταπούρα. Μια σειρά από υλικά όπως, ασβεστόλιθος, μάρμαρο, γλυπτά από ξύλο, ελεφαντόδοντο, και μερικά άλλα, συμβάλλουν δεόντως στον πλούτο αυτού του ναού.

Σε ολόκληρη όμως την ευρύτερη περιοχή αφθονούν τα μικρά  βουδιστικά μοναστήρια, μέσα στο ορεινό και πυκνά δασωμένο εσωτερικό του νησιού, ανάμεσα σε πολλαπλές οροσειρές και χαράδρες. Τα βουνά και οι λόφοι τριγύρω έχουν ως αποτέλεσμα το τροπικό κλίμα να μετριάζεται κάπως, να πέφτουν περισσότερες βροχές  και φυσικά πιο δροσερές θερμοκρασίες από ότι στο τροπικό κλίμα στο υπόλοιπο της χώρας, ιδιαίτερα στις παράκτιες περιφέρειες.

Το ίδιο σκηνικό βεβαίως ισχύει και για τη Νουβάρα Ελίγια που βρίσκεται στα νότια και έχει κι αυτή δροσερό κλίμα που οφείλεται στο υψόμετρο. Το κλίμα της πόλης από το Δεκέμβριο έως τον Απρίλιο,  διακρίνεται από την ξηρή περίοδο. Από το Μάιο μέχρι τον Ιούλιο και από το Δεκέμβριο έως τον Ιανουάριο, η περιοχή βιώνει την εποχή των μουσώνων,  κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ο καιρός είναι δύσκολος, τραχύς και ασταθής.

Επειδή όμως ολόκληρο το νησί γεωγραφικά βρίσκεται πάνω από τον Ισημερινό, στο βόρειο δηλαδή ημισφαίριο, η Κάντυ έχει τον πιο κρύο μήνα τον Ιανουάριο και τον πιο ζεστό,  τον Ιούλιο. Από το Μάρτιο μέχρι τα μέσα Μαΐου είναι η περίοδος, κατά την οποία  υπάρχουν λίγες βροχές, αλλά ισχυρή υγρασία λίαν ενοχλητική για τους αμαθείς.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Φυσικά το μνημειακό κέντρο της πόλης αποτελεί το κλασσικό παράδειγμα της κατασκευής που συνδέει το Βασιλικό Παλάτι και το Ναό του Δοντιού, ένας από τους ιερότερους τόπους λατρείας και προσκυνήματος για τους βουδιστές σε όλο τον κόσμο. Το Παλάτι του λειψάνου του Δοντιού, το ανακτορικό συγκρότημα και η ιερή πόλη της Κάντυ συνδέονται στενά και αλληλένδετα με την ιστορία της διάδοσης του Βουδισμού.

Ο ναός αυτός είναι το προϊόν του τελευταίου οδοιπορικού του λειψάνου του Δοντιού του Βούδα και η μαρτυρία μιας θρησκείας η οποία εξακολουθεί να ασκείται και σήμερα. Το Βασιλικό Παλάτι της Κάντυ, είναι το τελευταίο βασιλικό παλάτι που χτίστηκε στο νησί παρά το γεγονός ότι μόνο ένα μέρος του αρχικού παλατιού παραμένει σήμερα. Ο Ναός του Δοντιού ήταν μέρος μόνον αυτού του συγκροτήματος που οφείλεται στην αρχαία παράδοση που ανέφερε ότι ο μονάρχης είναι ο προστάτης του ιερού λειψάνου, μέσω του οποίου κυβερνάει και τον τόπο.

Γύρω από δω βρίσκεται το Βασιλικό Πάρκο με υπέροχη θέα τη λίμνη Κάντυ και το μεγαλύτερο μέρος της πόλης. Η ετήσια πομπή, γνωστή ως Esala Perahera, είναι ίσως η πλέον δημοφιλής μέσα στους δρόμους της πόλης. Αυτή η τελετή που διοργανώνεται κάθε χρόνο κατά τους μήνες Ιούλιο ή τον Αύγουστο, προσελκύει πλήθος κόσμου από όλα τα μέρη της χώρας, αλλά και πολλούς ξένους τουρίστες.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Η πόλη σήμερα αποτελεί ένα σοβαρό εμπορικό κέντρο στην περιοχή. Κάποια κτίρια αποικιοκρατικά, μερικά άλλα που ενσωματώνουν έξυπνα τα εξαιρετικά σύγχρονα χαρακτηριστικά με  την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της μεσαιωνικής περιόδου της πόλης,  πολλές τράπεζες, σούπερ μάρκετ, δημοτικές αγορές,  μοντέρνα εστιατόρια, όλα στο ρυθμό μιας σύγχρονης ασιατικής πόλης με το βλέμμα στραμμένο στην ανάπτυξη και στον τουρισμό, βεβαίως, για να είμαστε περισσότερο ειλικρινείς.

Λίγους μήνες πριν από ετούτη την επίσκεψη εδώ, το Δεκέμβριο του 2013, η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα αποφάσισε να κλείσει οριστικά την παλαιότερη και δεύτερη σε μέγεθος φυλακή της χώρας, η οποία ιδρύθηκε από τους Βρεττανούς αποικιοκράτες κατά τον 19ο αιώνα, και συγκεκριμένατο 1876 από τη βρεττανική κυβέρνηση της Κεϋλάνης σύμφωνα με τις οδηγίες του Γενικού Επιθεωρητή των Φυλακών και της Αστυνομίας, N.R. Saunders.

Η μεγάλη έκταση της γης της φυλακής Bogambara που βρίσκεται στο κέντρο της πόλης,  πρόκειται να χρησιμοποιηθεί πλέον μόνο για εμπορικούς σκοπούς. Η φυλακή υψίστης ασφαλείας που κάποτε είχε χρησιμοποιηθεί για να στεγάσει τους σοβαρούς παραβάτες και τους μελλοθανάτους θα κλείσει οριστικά τις πύλες της. Η φυλακή η οποία διαθέτει αγχόνη, είναι μία από τις δύο φυλακές στη Σρι Λάνκα, όπου εφαρμοζόταν η θανατική ποινή. Οι τρόφιμοι της φυλακής Bogambara μεταφέρθηκαν σε άλλες φυλακές της χώρας.

κάντυ βουδιστές δόντι βούδα σχορετσανίτης

Προσπάθειες καταβάλλονται από τους υπεύθυνους φορείς της πόλης να διατηρηθεί ένα παλιό αρχοντικό του συγκροτήματος που μάλλον θα μετατραπεί σε μουσείο της ιστορικής φυλακής. Περνάω έξω από τα ογκώδη τείχη του συγκροτήματος των φυλακών, αφού η είσοδος, επί του παρόντος, απαγορεύεται.

Μεσημέρι ζεστό, υγρό μάλλον και εξουθενωτικό και ρωτάω στα αγγλικά κάποιον αρκετά ηλικιωμένο άντρα τι παριστά αυτός ο σχηματισμός και αμέσως μετά, τι συμβαίνει στις μέρες μας στο εσωτερικό του μεγάλου χώρου.

Μου εξήγησε πρόθυμα και ικανοποιητικά μέσα σε μερικές γραμμές, θα ισχυριζόμουνα, με κάποια ευγενική, αλλά  σαφώς έκδηλη αντιπάθεια και απέχθεια σε ότι δυτικότροπο, όπως τουλάχιστον διαπίστωσα και ακόμα πιστεύω, επιστρατεύοντας ισχυρή δόση υποψίας,  κοιτώντας τον βαθιά στα μάτια!

Βιβλιογραφία σχετικών παραθεμάτων και αναφορών

Ελληνόγλωσση

-  Μητσάκης Κωνσταντίνος: Σρι Λάνκα: Το νησί του Βούδα. Έθνος. 26 Αυγούστου 2011.

-  Πασχάλη Μαρία: Σρι Λάνκα: Από το Κάντι ως τη Νουβάρα Ελίγια. Το ΒΗΜΑ. 18 Μαρτίου 2012.

-  Σρι Λάνκα. Ένα ανεξάρτητο νησί στα ανοιχτά της Ινδίας. Παγκόσμια Πολιτιστική Εγκυκλοπαίδεια: Τα Μνημεία της Ουνέσκο. Τόμος 28. Σελίδες: 440-509. Εκδόσεις ΔΟΜΗ Α.Ε. 1999. Αθήνα.

Ξενόγλωσση

-  Silva de Nimal: Kandy. The historical hill capital. In: The cultural triangle of Sri Lanka. UNESCO Publishing. CCF.  2011. Colombo. Sri Lanka.

-  Seneviratna Anuradha: Gateway to Kandy. Ancient monuments in the central hills of Sri Lanka. Vijitha Yapa Publications. 2008. Sri Lanka.

-  Seneviratna Anuradha: The Kandy Asala Perahara. Vijitha Yapa Publications. 2008. Sri Lanka.